Καθένα από τα παιδιά μαθαίνει και αναπτύσσεται με τον δικό του ρυθμό, και η ανάγνωση δεν διαφέρει από την ανάπτυξη άλλων δεξιοτήτων. Είναι σύνηθες για τα παιδιά να βρίσκουν προκλητικό το διάβασμα από ένα σημείο ή στο άλλο. Αλλά αν η εκμάθηση της ανάγνωσης γίνει ένας συνεχής αγώνας που αφήνει ένα παιδί να μένει πίσω από τους συνομηλίκους του, είναι πιθανό να έχει μια μαθησιακή διαταραχή γνωστή ως δυσλεξία.
Τι είναι η δυσλεξία;
Η δυσλεξία συνδέεται συχνότερα με προβλήματα στην εκμάθηση της ανάγνωσης. Επηρεάζει την ικανότητα του παιδιού να αναγνωρίζει και να χειρίζεται τους ήχους στη γλώσσα. Τα παιδιά με δυσλεξία δυσκολεύονται να αποκωδικοποιήσουν νέες λέξεις ή να τις χωρίσουν σε διαχειρίσιμα κομμάτια που στη συνέχεια μπορούν να ακούγονται. Αυτό προκαλεί δυσκολία στην ανάγνωση, τη γραφή και την ορθογραφία. Μπορεί να αντισταθμίσουν απομνημονεύοντας λέξεις, αλλά θα δυσκολευτούν να αναγνωρίσουν νέες λέξεις και μπορεί να καθυστερήσουν να ανακτήσουν ακόμη και γνωστές.
Η δυσλεξία δεν είναι μια αντανάκλαση της νοημοσύνης ενός παιδιού – στην πραγματικότητα ορίζεται ως ένα χάσμα μεταξύ της ικανότητας και των επιτευγμάτων ενός μαθητή. Μερικοί νέοι με δυσλεξία είναι σε θέση να συμβαδίζουν με τους συνομηλίκους τους με επιπλέον προσπάθεια τουλάχιστον για τις πρώτες τάξεις. Αλλά μέχρι την τρίτη τάξη περίπου, όταν χρειάζεται να μπορούν να διαβάζουν γρήγορα και άπταιστα για να συμβαδίσουν με τη δουλειά τους, αντιμετωπίζουν προβλήματα.
Πόσο συχνή είναι η δυσλεξία;
Υπολογίζεται ότι ένα στα πέντε παιδιά έχει δυσλεξία και ότι το 80 έως 90 τοις εκατό των παιδιών με μαθησιακές διαταραχές την έχουν. Επίσης, πολλά παιδιά μένουν αδιάγνωστα καθώς οι αστοχίες στο σχολείο αποδίδονται λανθασμένα σε ευφυΐα, επίπεδο προσπάθειας ή περιβαλλοντικούς παράγοντες. Αν και οι ειδικοί έλεγαν ότι η δυσλεξία εμφανιζόταν πιο συχνά στα αγόρια παρά στα κορίτσια, η σημερινές έρευνες δείχνουν ότι επηρεάζει εξίσου τα αγόρια και τα κορίτσια.
Μερικά Σημάδια δυσλεξίας
Ένα νέο άτομο με δυσλεξία μπορεί:
Έχει καθυστέρηση ομιλίας
Δυσκολεύεται να ακολουθήσει τις οδηγίες
Επαναλαμβάνει ή παρακάμπτει σύντομες λέξεις όπως και, το, αλλά
Δυσκολεύεται να ξεχωρίσει το αριστερά από το δεξιά
Κοινωνικές και συναισθηματικές επιπτώσεις της δυσλεξίας
Η δυσλεξία επηρεάζει πολύ περισσότερο από το διάβασμα — μπορεί επίσης να επηρεάσει ένα παιδί κοινωνικά. Ένα δυσλεξικό άτομο που έχει δυσκολίες στην εύρεση λέξεων μπορεί να έχει προβλήματα με την εκφραστική του γλώσσα. Αυτό έχει κοινωνικό αντίκτυπο, εκτός από τις δυσκολίες με την ανάγνωση και τη γραφή, που το κάνει να μην αισθάνεται τόσο καλά με τον εαυτό του.
Τα παιδιά με δυσλεξία – ιδιαίτερα εκείνα που δεν έχουν ακόμη διαγνωστεί – συχνά υποφέρουν από χαμηλή αυτοεκτίμηση επειδή ανησυχούν ότι κάτι δεν πάει καλά με αυτά και συχνά κατηγορούνται ότι δεν προσπαθούν αρκετά για να μάθουν να διαβάζουν.
Πώς γίνεται η διάγνωση της δυσλεξίας;
Εάν το παιδί σας δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες για το διάβασμα, ως γονείς μπορείτε να ζητήσετε από τη σχολική περιφέρεια να κάνει μια αξιολόγηση και να μοιραστεί τα αποτελέσματα μαζί σας. Η αξιολόγηση θα ελέγξει τη διανοητική ικανότητα και τις δεξιότητες ανάγνωσης του παιδιού σας, για να διαπιστώσει εάν υπάρχει κενό επίδοσης. Θα πρέπει επίσης να αποκλείει άλλες πιθανές αιτίες όπως περιβαλλοντικούς παράγοντες ή προβλήματα ακοής.
Το σχολείο θα πρέπει στη συνέχεια να κάνει συστάσεις για το πώς μπορεί να υποστηρίξει το παιδί σας και να μεγιστοποιήσει τη μάθησή του.
Εάν δεν είστε ικανοποιημένοι με την ποιότητα της αξιολόγησης, μπορείτε επίσης να εξασφαλίσετε μια ιδιωτική αξιολόγηση από ψυχολόγο, νευροψυχολόγο, ειδικό στην ανάγνωση, λογοθεραπευτή, εκπαιδευτικό αξιολογητή ή σχολικό ψυχολόγο. Αυτή η εξωτερική αξιολόγηση μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για να συνηγορήσει υπέρ του παιδιού σας και να λάβει τα τις υπηρεσίες και θεραπείες που μπορεί να χρειαστεί.